روحانی: استفاده از ارزهای دیجیتال به خروج از سلطه دلار کمک می‌کند

پی اس ووچر پی اس ووچرز
پی اس ووچر پی اس ووچرز

رئیس‌جمهور حسن روحانی روز گذشته در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در باکو تأکید کرد که سلطه آمریکا بر نظام مالی بین‌المللی این فرصت را در اختیار آمریکا قرار داده تا طی دهه‌های گذشته و به‌ویژه در سال‌های اخیر، به‌کرات از دلار برای اعمال فشار سیاسی بر کشورهای مستقل، که عمدتاً از اعضای جنبش عدم تعهد هستند، سوءاستفاده کند و با اعمال تحریم‌های مختلف، دسترسی کشورها به سیستم مالی بین‌المللی را محدود کند.

به گزارش ارزدیجیتال و به نقل از دنیای اقتصاد، حسن روحانی اعلام کرد:

این اقدامات در تعارض مستقیم با حقوق و آزادی‌های مشروع ملت‌های مستقل است و جنبش عدم تعهد می‌تواند گام‌های مهمی برای بی‌اثر کردن این ابزار بردارد.

حسن روحانی در سخنرانی خود در این اجلاس راه خارج کردن این ابزار شوم از دست رژیم خودخواه و مستبد آمریکا را پایبندی بین‌المللی به الزاماتِ پایداری اقتصادی، توسعه روابط تجاری بر پایه پیمان‌های پولی دو و چندجانبه، به‌کارگیری ابتکارات مستقل در حوزه خدمات بانکی و توسعه بهره‌گیری از ارزهای دیجیتال خواند و ادامه داد:

البته این مسیر باید با رعایت قواعد بین‌المللی در حوزه مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم طی شود. بسیاری از کشورهای عضو جنبش، از جمله ایران، این مهم را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در بخش دیگری از این سخنرانی با تأکید بر اینکه جنبش عدم تعهد به پشتوانه جمعیت فراوان و قلمرو وسیع و با توجه به آرای خود در مجامع بین‌المللی، می‌تواند قطب جدیدی از قدرت را در جهان چندقطبی آینده پایه‌گذاری کند، اظهار کرد:

نیل به این هدف، نیازمند درک واقعیت‌های جدید منطقه‌ای و بین‌المللی و به‌کارگیری ابزارها و امکاناتِ نوینِ جهانِ امروز است.

روحانی گفت:

با فروپاشی نظام دوقطبی در عرصه‌ بین‌المللی، ایالات متحده تلاش کرد با شعار نظم نوین جهانی، یک نظام تک‌قطبی و سلطه‌گرایانه‌ را به اتکای قدرت نظامی و اقتصادی و رسانه‌ای خود بر جهان تحمیل کند. در مقابل، جنبش عدم‌تعهد تلاش مشترک خود را جهت مقابله با یک‌جانبه‌گرایی در نظام بین‌المللی متمرکز کرد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ابزارهایی که آمریکا برای تحقق نظام تک‌قطبی به‌کار گرفت، عمدتا به ضد آن تبدیل شد، گفت:

در عرصه‌اقتصاد، توسعه‌ تجارت آزاد در جهان عملا زمینه را برای رشد کشورهای درحال‌توسعه و ظهور قدرت‌های جدید اقتصادی و تکنولوژیک در جهان فراهم کرد؛ به‌گونه‌ای‌که امروزه، هژمونی آمریکا را در عرصه اقتصاد و تکنولوژی به‌طور جدی به چالش کشیده است.

کاوه
نوشته شده توسط کاوه

پیام بگذارید