دانشگاه آزاد ماکو مزرعه استخراج ارز دیجیتال ایجاد می‌کند!دانشگاه آزاد ماکو مزرعه استخراج ارز دیجیتال ایجاد می‌کند!

دانشگاه آزاد اسلامی ماکو اعلام کرد: علاوه بر فعالیت در زمینه تأسیس آزمایشگاه مواد غذایی و دارویی، قصد داریم مزرعه استخراج ارز دیجیتالی را که در رفع اثرات تحریم موثر است، ایجاد کنیم.

پی اس ووجر پرمیوم ووچر
پی اس ووجر پرمیوم ووچر

به گزارش ارزدیجیتال، سعید مرادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز از روند تأمین درآمدهای غیر شهریه‌ای در واحد دانشگاهی ماکو سخن گفت و افزود:

این واحد دانشگاهی درصدد است با سرمایه‌گذاری حدود 5 میلیارد به‌صورت مشترک با سازمان منطقه آزاد ماکو درزمینهٔ تأسیس آزمایشگاه مواد غذایی و آرایشی، قراردادهایی را منعقد کند؛ همچنین در نظر داریم در زمینهٔ برش و بسته‌بندی کاغذ که از اقلام مورد نیاز کشور و دانشگاه‌ها است فعالیت‌هایی انجام دهیم تا این محصول هم از کارخانه‌هایی که متعلق به دانشگاه است، تهیه شود؛ ولی به دلیل کمبود منابع مالی این طرح مسکوت مانده است.

از دیگر منابع درآمد دانشگاه می‌توان به مزرعه استخراج ارز دیجیتالی اشاره کرد که می‌تواند در رفع اثرات تحریم مؤثر باشد.

در همین ارتباط بهره گیری از ارز دیجیتالی زمینه ساز بهره وری بیشتر است ویژه برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی ماکو در ماه محرم وی از مأموریت دانشگاه آزاد اسلامی ماکو در طرح پایش خبر داد و مطرح کرد:

طرح پایش از مهم‌ترین طرح‌های اجرایی در کشور است که اگر طی دهه‌های قبل این طرح اجرا می‌شد، می‌توانستیم شاهد پیشرفت‌های خوبی در طرح‌ها و برنامه‌ها باشیم.

درحال حاضر این طرح مراحل ابتدایی خود را می‌گذراند ولی واحد دانشگاهی ما قصد دارد درزمینهٔ تجارت بین‌الملل، وضعیت دریاچه ارومیه و محیط زیست فعالیت‌هایی انجام دهد که امیدوار هستیم شاهد نتایج این امر در آینده باشیم.مرادی از برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی ماکو در زمینه ارتباط با صنعت تشریح کرد:

درصدد هستیم اندیشکده منطقه آزاد ماکو را تأسیس کنیم که اگر به توافق برسیم می توانیم چالش های منطقه، تحقیقات مورد نیاز سازمان منطقه آزاد تجاری ماکو، شرکت ها، اداره های سازمان ها و نهاد ها را در این اندیشکده حل و فصل کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ماکو گفت:

مشکلی که در ارتباط دانشگاه با صنعت وجود دارد، خود صنعت است به این معنا که هیچ پل ارتباطی ساختاری و سازمان یافته ای بین صنعت و دانشگاه ایجاد نشده و در واقع صنعت هیچ نیازی به دانشگاه احساس نمی کند.

متأسفانه نتایج تحقیقات و تلاش استادان و دانشجویان ما در اختیار ژورنال‌های معتبر بین‌المللی قرار می‌گیرد و آنها با استفاده از این نتایج محصولات خود را با قیمت خیلی بیشتر به ما می‌فروشند.

صنعت منتظر تولید، ارائه و خریداری یک محصول بوده که مراحل تحقیقات خود را گذرانده باشد. در کل باید اقدامات و تمهیداتی برای بهبود این شرایط و وابسته کردن صنعت به دانشگاه انجام شود.

مرادی درباره ظرفیت رشته‌های علوم پایه موجود در این واحد دانشگاهی اظهار کرد:

دانشگاه آزاد اسلامی ماکو نزدیک به 7 سال قبل حدود 60 میلیون تومان برای تجهیز آزمایشگاه رشته‌های فیزیک و برق هزینه کرده است که این رقم به نرخ امروز حدود 200 الی 300 میلیون می‌شود؛ ولی متأسفانه به دلیل نبود دانشجو برای تحصیل در این رشته‌ها، بازار کار هم برای این رشته‌ها ایجاد نخواهد شد مگر آنکه تعدادی از دانش آموزان سال آخر دبیرستان بورسیه آموزش و پرورش شوند تا به‌عنوان معلم، در این رشته‌ها تحصیل کنند؛ در غیر این صورت استقبالی از جانب دانشجویان برای تحصیل در این رشته‌ها وجود نخواهد داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ماکو درباره اقداماتی که باید برای بهبود این شرایط انجام شود تشریح کرد:

بورسیه دانشجویان در رشته‌های ریاضی، فیزیک و شیمی و به‌طور کلی رشته‌های علوم پایه از بدو ورود به دانشگاه، تضمین شغل و استخدام آنها و تأمین هزینه‌های تحصیل سبب جذب دانشجویان برای تحصیل در این رشته‌ها می‌شود ولی با این روند تا 6 سال آینده با توجه بازنشستگی محققان، محقق جوانی درزمینهٔ رشته‌های علوم پایه وجود نخواهد داشت.

مرادی با بیان این موضوع که دانشگاه متولی اشتغال دانشجویان نیست، تأکید کرد:

دانشگاه متولی اشتغال نیست؛ ولی می‌تواند در راستای اهداف دانشگاه نسل سوم، دانشجویان را به‌صورت کارآفرین تربیت کند تا با راه‌اندازی کسب و کار خود برای چند نفر دیگر هم اشتغال ایجاد کنند.

وی ادامه داد:

این کار مسئله ریشه‌ای و عمیقی بوده که باید از طرف مراجع و شورای انقلاب فرهنگی نسل دانشگاه‌ها تغییر کند. در حال حاضر دانشگاه های ما در نسل دوم باقی ماندند و متأسفانه روند تکامل به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم را طی نمی کنند. به طور مثال دانشگاه ام آی تی دانشگاهی است که در یک سال بیش از 2000 طرح کارآفرینی را ارائه می دهد که در صد قابل توجهی از این طرح ها منجر به ایجاد به شغل می شود.

وی از برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی ماکو در سال تحصیلی جدید خبر داد و اظهار کرد:

علاوه بر تأسیس آزمایشگاه مواد غذایی و آرایشی، قصد داریم در زمینه های فرهنگی از جمله فرهنگ نماز و حجاب و عفاف اقدامات جدی انجام دهیم؛ همچنین با توجه به وجود چندین واحد دانشگاهی در ماکو قصد داریم چندین رشته جدید از جمله عمران، مدیریت دولتی و معماری را در مقطع کارشناسی ارشد و رشته های آموزش ابتدایی و معماری را در مقطع کارشناسی ایجاد کنیم.

کاوه
نوشته شده توسط کاوه

پیام بگذارید