ارز دیجیتال

تاثیر بازار گاوی اخیر بر دارندگان مختلف بیت کوین چگونه است؟

عملکرد مثبت بازار در بازره ۲۰ تا ۲۳ ژانویه (به خصوص در دو روز نخست) سبب شد تا قیمت بیت کوین به سطحی بازگردد که آخرین بار در آگوست ۲۰۲۲ دیده شد.

به گزارش والکس و به نقل از Ambcrypto، در حال حاضر بیت کوین با قیمتی بیش از ۲۳۰۰۰ دلار معامله می‌شود. سایت گلس نود (Glassnode)، که یکی از پیشروترین سرویس‌های تحلیل آن‌چین است، در گزارش تازه‌ای به بررسی رفتار گروه‌های مختلف هولدر ارز دیجیتال پرداخته است. این گزارش احتمال تحقق سود (و فروش) توسط هر یک از این گروه‌ها را بررسی می‌کند.

در این گزارش به تحلیل بیت کوین و تخمینی از درصد کوین‌هایی که در سود قرار دارند، پرداخته شده است. این تحلیل نشان می‌دهد که تغییر سودآوری اتفاق افتاده در ماه جاری، یکی از سریع‌ترین تغییرات در بین بازارهای خرسی پیشین بوده است.

در بازار خرسی فعلی که از نوامبر ۲۰۲۱ آغاز شد، شاخص سود و زیان خالص تحقق یافته بیت کوین تحت تاثیر دو رویداد فروش گسترده قرار گرفته است؛ نخست ماجرای لونا و شبکه ترا و دیگری سقوط صرافی FTX. این دو رویداد به ترتیب سبب زیانی به ارزش ۲.۹ و ۳.۷ درصد از مارکت کپ بیت کوین شدند.

حال با افزایش قیمت بیت کوین در روزهای اخیر، وضعیت خالص سود و زیان شبکه دوباره مثبت شده است. گلس نود در این باره نوشت:

نشانه‌ امیدوارکننده‌ای از بهبود، پس از فشارهای وحشتناک ناشی از خروج بازار از اهرم‌های سنگین در نیمه دوم ۲۰۲۲ دیده می‌شود.

نمودار سود و زیان نسبی هفت روزه
نمودار سود و زیان نسبی هفت روزه

برای تعیین رفتار سرمایه‌گذاران تازه بیت کوین، گلس نود درصد عرضه کوتاه‌مدت دارندگان بیت کوین که در سود هستند را ارزیابی کرده است. این معیار نشان می‌دهد که برای نخستین بار از نوامبر ۲۰۲۱، ۹۷.۵ درصد از هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین در سود قرار دارند.

این را باید هشداری برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفت، زیرا زمانی که چنین اکثریت گسترده‌ای از صاحبان کوتاه‌مدت در سود هستند، احتمال خروج (به وسیله فروش) این دسته بسیار بیشتر است.

نمودار درصدی از هولدرهای کوتاه ‌مدت که در سود هستند
نمودار درصدی از هولدرهای کوتاه ‌مدت که در سود هستند

به زعم گلس نود، برای حفظ این روند صعودی به چنین شرایطی نیاز است:

بنابراین پایداری روند فعلی، به تعادل بین تقاضا و سرمایه تازه وارد و درصدی از عرضه که قصد خروج و ذخیره سود دارد، بستگی دارد.

در خصوص دارندگان بلندمدت در سوی دیگر، شاهد تغییر روند رفتاری هستیم. پس از ورشکستگی FTX، بسیاری از آن‌ها در اعتقاد خود متزلزل شدند که برایند آن خروج ۳۱۴ هزار بیت کوین در ماه از دارایی‌های این دسته بود. حال که اوضاع بهتر شده است، این دسته ورودی مثبت ۱۰۰ بیت کوینی در ماه را به ثبت رسانده‌اند.

نمودار روند خالص خرید و فروش دارندگان قدیمی بیت کوین
نمودار روند خالص خرید و فروش دارندگان قدیمی بیت کوین
ضریب پوئل ماینرهای بیت کوین در گذر زمان
ضریب پوئل ماینرهای بیت کوین در گذر زمان

دسته آخر دارندگان، ماینرها هستند که رفتار آن‌ها تاثیر قابل توجهی بر بازار دارد. گلس نود در خصوص آن‌ها نوشت:

درآمد نسبی ماینرها در قیاس با اوایل ژانویه ۲۵۴ درصد افزایش داشته است که نشان می‌دهد فشار مالی وارد شده بر این بخش در طول بازار خرسی چقدر سنگین بوده است.

کاوه
نوشته شده توسط کاوه

پیام بگذارید