۲ دلیل برای سقوط بیت کوین به ۴۰هزار دلار

بیت کوین طی ۷ روز گذشته بیش از ۵درصد از ارزش خود را از دست داده و از اوج ۴۸٬۵۰۰ دلاری ژانویه امسال نیز افتی حدوداً ۱۶درصدی را تجربه کرده است. قیمت هم‌اکنون به‌شکلی نگران‌کننده در حال نزدیک‌شدن به حمایت روانی ۴۰٬۰۰۰ دلاری است و گمانه‌زنی‌های درباره ادامه روند نزولی و اصلاح بازار، به اوج خود رسیده است. اما چه دلایلی پشت ریزش اخیر بیت کوین است و این روند تا کجا ادامه خواهد داشت؟

انتشار خبر تأیید ETFهای نقدی به بدترین شکل

به گزارش کریپتو پوتیتو، بعد از سال‌ها تلاش، سختگیری و انتظار، درخواست‌های راه‌اندازی ETFهای نقدی بیت کوین بلأخره توسط کمیسیون بورس آمریکا تأیید شد؛ اما این اتفاق بدون دردسر نبود و در واقع، شکل اعلام این خبر باعث شد از قدرت اثرگذاری آن بر بازار کاسته شود.

چند روز قبل از اعلام رسمی خبر تأیید ETFهای نقدی، حساب X (توییتر سابق) کمیسیون بورس آمریکا هک و خبر جعلی تأیید درخواست‌ها توسط این سازمان در آن منتشر شد. این اقدام یک مارپیچ قیمتی دوطرفه به وجود آورد و در ادامه منجر به لیکوییدشدن میلیون‌های دلار موقعیت معاملاتی در بازارهای اهرم‌دار شد.

در ادامه نیز، کمیسیون بورس آمریکا پس از انتشار اطلاعیه رسمی مربوط به ETFهای نقدی، آن را برای مدتی از سایت خود حذف کرد. دلیل حذف موقت این اطلاعیه انتشار آن در ساعات معاملاتی بورس ایالات متحده بود. طبق برنامه‌های این سازمان، قرار بود اطلاع‌رسانی در این رابطه بعد از پایان ساعات معاملاتی انجام شود.

با وجود همه این موانع و مشکلات، قیمت بیت کوین روز بعد از اعلام خبر، افزایش سریعی را تجربه کرد و به اوج ۴۸٬۵۰۰ دلاری رسید.

راه‌اندازی ETFهای نقدی بیت کوین در آمریکا نمونه بارز رویدادی است که در آن معامله‌گران با شایعه خرید و با انتشار خبر اصلی اقدام به فروش می‌کنند. ضمن اینکه به نظر می‌رسد جریان‌های ورود به این صندوق‌ها تا امروز نتوانسته است فشار فروش موجود در بازار را جبران کند و بیت کوین در حال پیگیری روند نزولی خود و نزدیک‌شدن به سطح کلیدی ۴۰٬۰۰۰ دلار است.

اوج‌گیری بیش از حد بازار

بازار ارزهای دیجیتال طی ماه‌های گذشته به‌طور کلی شاهد یک روند صعودی طولانی، بدون اصلاح قابل‌توجه قیمت‌ها بوده است. دلیل اصلی این رشد نیز، مجدداً انتظار معامله‌گران برای تأیید ETFهای نقدی بیت کوین در آمریکا بود.

۲ دلیل برای سقوط بیت کوین به ۴۰هزار دلار
نمودار یک‌روزه قیمت بیت کوین.

همان طور که از نمودار بالا پیداست، قیمت بیت کوین از سطح ۲۶٬۰۰۰ دلار در اواسط اکتبر (مهر) حرکت کرده و بدون حتی یک اصلاح جدی، در ماه میلادی جاری به ۴۸٬۵۰۰ دلار رسیده است. این حرکت، رشد ۸۶درصدی قیمت در این بازه زمانی را نشان می‌دهد.

شاخص پرطرفدار ترس و طمع ارزهای دیجیتال نیز برای مدتی طولانی اوج‌گیری بیش از حد بازار را یعنی وضعیت طمع یا طمع شدید را نشان می‌داد و به‌تازگی وارد ناحیه خنثی شده است.

۲ دلیل برای سقوط بیت کوین به ۴۰هزار دلار
شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال.

روند صعودی چه زمانی باز می‌گردد؟

فروشندگان طی چند هفته گذشته دست برتر را در بازار داشته‌اند و به همین خاطر بخشی از سرمایه‌گذاران انتظار قدرت‌گرفتن دوباره خریداران بیت کوین را می‌کشند.

پیش‌بینی تحولات قیمتی بیت کوین برای آینده، کار سختی است. با این حال، رویداد هاوینگ، مسئله مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

فروردین امسال پاداش استخراج هر بلاک از شبکه بیت کوین نصف شده و در نتیجه سرعت عرضه واحد‌های جدید کاهش می‌یابد که به‌خودی‌خود، یک عامل صعودی محسوب می‌شود.

هاوینگ بیت کوین در گذشته همواره با افزایش قیمت در بلندمدت همراه بوده است و اغلب تحلیلگران نیز اتفاق‌نظر دارند که این اتفاق درمودر چرخه فعلی هم تکرار می‌شود.

کاوه
نوشته شده توسط کاوه