کامپیوتر کوانتومی گوگل می‌تواند به پیشرفت اثبات سهام کمک کند

به گفته یکی از محققین دانشگاه تگزاس، استفاده از کامپیوتر‌ کوانتومی گوگل می‌تواند به پیشرفت فناوری اثبات سهام که در ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌شود، کمک کند.

اثبات سهام نوعی الگوریتم اجماع است که در آن سازندگان بلاک بر اساس میزان سهامشان به‌طور تصادفی انتخاب می‌شوند؛ در حالی که الگوریتم ارزهای دیجیتال مبتنی بر اثبات کار (Proof of Work) بر اساس استخراج (Mining) است.

اسکات آرانسان (Scott Aaronson)، نظریه‌پرداز کامپیوترهای کوانتومی از دانشگاه تگزاس در آستین، 23 اکتبر (1 آبان) به مجله‌ی فرچون گفت که برتری کوانتومی می‌تواند شک و تردید‌های مربوط به اثبات سهام را از میان بردارد؛ از آن‌جایی که کامپیوتر‌های کوانتومی می‌توانند اعداد تصادفی قابل اعتماد تولید کنند. وی قبلاً در وبلاگش نوشته بود:

یک آزمایش برتری کوانتومی مبتنی بر نمونه برداری تقریباً می‌تواند برای تولید بیت‌هایی که برای شخص ثالث شکاک (تحت فرضیات محاسباتی) تصادفی است، مجدداً بازگردانی شود. این به نوبه خود منجر به استفاده‌ی بیشتر از ارزهای دیجیتال مبتنی بر اثبات سهام و دیگر روش‌های رمزنگاری می‌شود. من امیدوارم که کاربردهای دیگری هم در این زمینه در آینده‌ی نزدیک کشف شود.

پروژه‌ گوگل تورینگ را به چالش می‌کشد

پی اس ووچرز پی اس ووچر
پی اس ووچرز پی اس ووچر

در ۲۳ اکتبر گوگل نتایج آزمایشات کامپیوتر کوانتومی خود را منتشر کرد که تحت بررسی آرانسان است. در این آزمایش، پردازنده‌ی «Sycamore» (یک پردازنده ۵۴ کیوبیتی با دروازه‌های منطق کوانتومی) ۲۰۰ ثانیه طول کشید تا یک نمونه از یک مدار کوانتومی را یک میلیون بار نمونه برداری کند. در مقابل، در اجلاس ابررایانه IBM، که ظاهراً قدرتمندترین رایانه تا به امروز است، برای چنین محاسباتی ۱۰,۰۰۰ سال نیاز دارد.

گوگل گفته که آزمایش آن اولین چالش آزمایشی در برابر نظریه چرچ تورینگ است که به‌عنوان نظریه محاسباتی شناخته می‌شود. در این نظریه ادعا شده است رایانه های سنتی می‌توانند به طور موثری هر مدل محاسبه «معقول» را انجام دهند. در پست اختصاصی وبلاگ ، گوگل توضیح داد:

ما ابتدا مدارهای ساده تصادفی را از ۱۲ تا ۵۳ کیوبیت اجرا کردیم و عمق مدار را ثابت نگه داشتیم. ما عملکرد کامپیوتر کوانتومی را با استفاده از شبیه‌سازی های کلاسیک بررسی کردیم و با یک مدل نظری مقایسه کردیم. هنگامی که تایید کردیم سیستم کار می‌کند، مدارهای سخت تصادفی را با ۵۳ کیوبیت و افزایش عمق آن اجرا کردیم، تا این‌که به جایی رسیدیم که شبیه سازی کلاسیک غیرقابل نفوذ شود. […] با اولین محاسبات کوانتومی که به طور منطقی در یک کامپیوتر کلاسیک قابل تکرار نیست، ما قلمروی جدیدی از محاسبات را برای اکتشافات بیشتر معرفی کردیم.

پیش از این پیتر تاد (Petter Todd) توسعه‌دهنده‌ی سابق بیت کوین کور (Bitcoin Core)، درباره‌ی پیشرفت‌های اخیر که موجب ترس از امنیت بیت کوین شده اعلام کرد که این نگرانی‌ها بی مورد است. همچنین تاد اضافه کرد موانع مالی به تنهایی بیت کوین را از مشکلات بالقوه حفظ می‌کند.

کاوه
نوشته شده توسط کاوه

پیام بگذارید