رشد شاخص دلار و تداوم فروش BTCهای گری‌اسکیل؛ بیت کوین در خطر سقوط شدیدتر است؟

بخشی از سرمایه‌گذاران بیت کوین نگران ریزش‌های اخیر هستند. تأیید ETFهای نقدی در آمریکا نتوانست قیمت را به سطوح بالاتر سوق دهد و از طرفی فشار فروش بیت کوین‌های صندوق بورسی گری‌اسکیل (Grayscale) همچنان در بازار احساس می‌شود. حالا بازار با یک مشکل جدید هم مواجه شده و آن قدرت‌گرفتن شاخص دلار (DXY) است.

بازیابی سریع شاخص دلار، زنگ خطر برای بیت کوین

به گزارش کوین تلگراف، شاخص دلار که عملکرد دلار ایالات متحده در برابر سبدی از ارزهای فیات مطرح جهان را می‌سنجد، از زمان ثبت کف ۱۰۰.۶۱۷ در روز ۲۷ دسامبر (۶ دی) رشدی ۲.۱۷درصدی را تجربه کرده است. دلیل این عملکرد مثبت هم مشخصاً انتشار آمارهای اقتصادی امیدوارکننده و مثبت در ایالات متحده است.

این آمارهای مثبت شامل داده‌های مرتبط با بخش خرده‌فروشی، شاخص تولید فیلی فِد (Philly Fed Manufacturing Index – ویژه سنجش رشد کسب‌وکارها در ۳ ایالت آمریکا) و حجم مطالبات مربوط به بیمه بیکاری است که همگی در مجموع شاخص دلار را به اوج سال ۲۰۲۴ خود در حدوده بین ۱۰۳.۶۵ تا ۱۰۳.۷۰ رساندند.

آمارهای اداره سرشماری ایالات متحده نشان می‌دهد بخش خرده‌فروشی در دسامبر ۲۰۲۳ رشدی ۰.۶درصدی را ثبت کرده است که ۰.۴درصد پیش‌بینی‌شده و همین طور ۰.۳درصد دوره قبلی بیشتر است.

یکی دیگر از دلایل رشد شاخص دلار، افزایش بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده است که در واکنش به کم‌شدن احتمال کاهش نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزور تا ماه مارس (اسفند) مربوط می‌شود.

از منظر تحلیل تکنیکال نیز، این احتمال وجود دارد که شاخص دلار از سطوح فعلی رشدی ۱.۱۲درصدی را تجربه کند؛ چراکه روی نمودار یک الگوی بازگشتی هفتی‌شکل (V-shaped) تشکیل شده است.

رشد شاخص دلار و تداوم فروش BTCهای گری‌اسکیل؛ بیت کوین در خطر سقوط شدیدتر است؟
نمای یک روزه شاخص دلار آمریکا.

اگر در ادامه شاخص دلار در عبور از سطح ۱۰۴.۵۶ موفق ظاهر شود، شانس نمودار برای بازیابی تا سطح ۱۰۷ طی چند ماه آینده بیشتر خواهد شد.

تأثیر فروش سنگین گری‌اسکیل بر قیمت بیت کوین

از زمان شروع به کار ETFهای نقدی بیت کوین در ۱۱ ژانویه (۲۱ دی)، مبالغ سنگینی از صندق مؤسسه گری‌اسکیل خارج شده است. به بنیان دقیق‌تر، از زمان تبدیل‌شدن صندوق گری‌اسکیل به یک محصول قابل‌معامله در بورس، ۳۸٬۰۰۰ واحد بیت کوین از آن خارج شده است که ۱.۵۷۷میلیارد دلار با قیمت‌های امروز ارزش دارد.

تنها در روز ۱۲ ژانویه (۲۲ دی)، ۴۸۴میلیون دلار از این صندوق بورسی خارج شد که نشان می‌دهد تعداد قابل‌توجهی از دارندگان سهام این صندوق از گزینه بازخرید سهام خود استفاده کرده‌اند. پیتر شیف، اقتصاددان مشهور و از سرمایه‌داران بازار طلا نیز اخیراً دلیل رشدنکردن بیت کوین بعد از تأیید ETFهای نقدی را همین فروش‌های مداوم گری‌اسکیل دانسته است.

احتمال ریزش قیمت تا ۳۴هزار دلار

علی مارتینز، تحلیلگر ارزهای دیجیتال، یک کانال صعودی روی نمودار ۳ روزه بیت کوین رسم کرده که کندل‌های قیمت از اواخر سال ۲۰۲۲ تا امروز در محدوده آن نوسان می‌کنند. مارتینز اصلاح اخیر بیت کوین را نتیجه بازگشت از سقف کانال می‌داند.

او انتظار دارد اصلاح بیت کوین با ریزش قیمت تا کف این کانال صعودی در نزدیکی ۳۴٬۰۰۰ دلار ادامه یابد.

رشد شاخص دلار و تداوم فروش BTCهای گری‌اسکیل؛ بیت کوین در خطر سقوط شدیدتر است؟
نمودار ۳ روزه قیمت بیت کوین (تحلیل علی مارتینز).

در مقابل، تحلیلگران مجموعه سانتیمنت (Santimet) که آمارهایی ویژه درباره بازار ارزهای دیجیتال ارائه می‌کند، معتقدند بازار همچنان نسبت به تأثیر مثبت ETFهای نقدی بیت کوین برای بلندمدت خوش‌بین است. با این حال، آنها می‌گویند اگر نگاه سرمایه‌گذاران بعد از ریزش اخیر بیت کوین از اوج ۴۹٬۰۰۰ دلار تا کف ۴۰٬۶۰۰ دلاری اخیر، نسبت به ETFهای نقدی منفی شود، این عامل که در گذشته باعث رشد قیمت شده بود، می‌تواند به فروش سرمایه‌گذاران تازه‌کار ختم شود.

کاوه
نوشته شده توسط کاوه

پیام بگذارید