میلیونر قدیمی بیت کوین: دیگر به بیت کوین علاقه‌ای ندارم!

هنگامی که بیت کوین در اواخر سپتامبر، ۲۰ درصد سقوط کرد جرد کنا (Jered Kenna) یکی از میلیونر‌های حوز‌ه‌ بیت کوین، بعد از سه سال غیبت به توییتر بازگشت و در تویتت عجیب خود گفت: «عشقش به این صنعت را از دست داده است».

کنا در مصاحبه‌ای تلفنی با بلومبرگ در شهر تگزاس اظهار داشت:

در گذشته ما فقط درباره‌ی چیزهایی صحبت می‌کردیم که در واقع ماهیت داشتند؛ عده‌ی کمی درباره‌ی پول در آوردن صحبت می‌کردند. ولی امروزه تنها چیزی که مردم بر روی آن تمرکز دارند، پول در آوردن است.

کنا که فقط ۳۷ سال دارد، می‌گوید فقط ۰.۵ بیت کوین به ارزش تقریبی ۴ هزار دلار برایش باقی مانده است. او قبلاً هزاران بیت کوین داشت که آن روزها قیمتی چند سنتی داشتند.

او زمانی که کسی بیت کوین را نمی‌شناخت توانست با چند دلار، مقدار بسیار زیادی بیت کوین بخرد.

کنا پیش‌تر ریاست صرافی «ترید‌هیل» (TradeHill)، اولین صرافی آمریکایی که یک‌ چهارم کل معاملات جهانی بیت کوین در آن انجام می‌شد را به عهده داشت.

او در ادامه بیان کرد که برای کسب درآمد وارد این صنعت نشده بلکه برای تغییر جهان این کار را کرده است. وی همچنین افزود اتفاقات اخیر باعث ناامیدی‌اش از این صنعت شده است، زیرا به‌ جای این که ارزهای دیجیتال انقلابی در درگاه پرداخت‌ها و به چالش کشیدن بانک‌ها ایجاد کنند، تبدیل ابزاری برای سفته بازی شده‌اند.

چند سال قبل، وقتی که در رادیوی ماشین خود شنید که بعضی شرکت‌ها مردم را به گرو گذاشتن خانه‌های‌شان و خرید بیت کوین تشویق می‌کنند، درباره این حوزه نظرش عوض شد.

جنون ICO‌ها در سال ۲۰۱۷، باعث شد تا استارت‌آپ‌ها با استفاده از فروش سکه‌های دیجیتال میلیاردها دلار از سرمایه‌گذاران خرد جمع کنند؛ پس از آن اغلب با سرمایه‌ها ناپدید شدند یا محصول نهایی را تحویل ندادند که خود از جمله دلایلی بود که این صنعت ضربه خورد. کنا معتقد است که ICO‌های قدیمی حالا جای خود را به ارزهایی داده که توسط خود صرافی‌ها عرضه می‌شوند و بسیاری از آنها هم به همان اندازه بد و ناکارآمدند.

به گفته کنا بسیاری از دوستان قدیمی او که در کار ارزهای دیجیتال هستند، مثل او فکر می‌کنند. با این حال از آنجایی که در عمل در حال کسب درآمدند، تعداد کمی از آنها هم از این کار بیرون آمده‌اند. به عقیده کنا این کار علاوه بر درآمد برای آن‌ها پرستیژ هم دارد.

پی اس ووچرز پی اس ووچر
پی اس ووچرز پی اس ووچر

کنا با بیان اینکه سال‌های گذشته گردهمایی در حوزه فناوری وجود داشت و در آنها فقط خوره‌های علوم رایانه‌ای حضور داشتند، افزود:

هفته گذشته در یک رویداد حوزه ارزهای دیجیتال در میامی شرکت کردم، آنجا پر بود از مدل‌های زیبایی که به دنبال مردان می‌گشتند. با خودم گفتم که اوضاع تغییر کرده است. قبلا گیک‌ها جور دیگری بودند.

صد البته کنا تنها فردی نیست که موضع خود را تغییر داده است. راجر ور (Roger Ver) که به خاطر تبلیغ و رواج بیت کوین با لقب «مسیح بیت کوین» شناخته می‌شد، موضع خود را ۱۸۰ تغییر داده و حالا برای تبلیغ بیت کوین کش به انتقاد از بیت کوین می‌پردازد.

«نیک کارتر» (Nic Carter)، از بنیان‌گذاران کوین متریکس (Coin Metrics) ضمن اشاره به اینکه بساری از افراد قدیمی جامعه بیت کوین انتظاراتی غیر واقعی از این ارز دارند گفت:

بسیاری از قدیمی‌های حوزه بیت کوین علاقه‌ای به تجاری شدنش ندارند. خیلی از آنهایی که به دنبال آرمان شهر بیت کوین بودند، واقعیت را پذیرفته‌اند. کاملا طبیعی است. بسیاری امیدشان را از دست دادند.

تا حدی خروج کنا از حوزه ارزهای دیجیتال را می‌توان اجبار و دست تقدیر دانست.

در سال ۲۰۱۰ تصادفاً ۸۰۰ بیت کوین (معادل 6.5 میلیون دلار) از رایانه‌اش پاک شد و سپس در سال ۲۰۱۶ میلیون‌ها دلار را در نتیجه یک هک از دست داد.

از آن زمان تصمیم گرفت تا اوضاع زندگی خود را به دور از ارزهای دیجیتال بازسازی کند؛ به گفته‌ی خودش بزرگترین کارخانه‌ی خانگی تولید نوشیدنی‌های الکلی را در کلمبیا احداث کرد. او همچنین یک فضای اشتراکی برای افراد فعال در حوزه فناوری در سانفرانسیسکو ساخت. طبق گزارش‌ها احداث این مکان با باقی‌مانده ناچیز ثروت دیجیتال‌اش صورت گرفت.

در سال ۲۰۱۶، درست قبل از هک شدنش، نصف ارزهای دیجیتالش را فروخت و در کارخانه‌ی نوشیدنی‌سازی در کلمبیا، سرمایه‌گذاری کرد. ملیت کلمبیایی نامزد کنا یکی از عمده دلایل سرمایه‌گذاری او در کشور کلمبیا بود. او در این خصوص می‌گوید:

مدتی بعد از هم جدا شدیم ولی با این حال تصمیم گرفتم کارم در این کشور را ادامه دهد.

او مغازه‌ای برای فروش نوشیدنی‌های خود افتتاح کرد و نام آن را «20Mission Cerveza» گذاشت. در وب‌سایت مغازه او به زبان اسپانیایی این شعار درج شده است:

نویسنده سینا
نویسنده سینا
کاوه
نوشته شده توسط کاوه

پیام بگذارید