معرفی بیت کوین

به بیان ساده یک نوع پول دیجیتالی جدید است. شما می‌توانید این ارز را مانند تراکنش‌های بانکی خود برای یک شخص دیگر ارسال کنید. با این تفاوت که دیگر بانک‌ها و مؤسسات مالی متمرکز یا حتی دولت‌ها نیز از معاملات شما باخبر نخواهند شد. در این مقاله با مزایا و کاربردهای بیت کوین آشنا خواهید شد.

تاریخچه بیت کوین

شاید شنیده باشید در گذشته، ارزش پول هر کشور را ذخایر طلای آن کشور مشخص می‌کرد. به همین دلیل کشورهایی که از طلای بیشتری به صورت ذخیره داشتند، ثروتمندتر بودند. اما این توافق جهانی حالا تغییر کرده است. در حال حاضر ارزش پول کشورها را بر اساس توان اقتصادی و سیاسی کشور مشخص می‌کنند. بنابراین بحران‌های اقتصادی می‌توانند بسیار بر ارزش پول هر کشور تأثیر بگذارند.

تاریخچه بیت کوین نشان می‌دهد که این ارز نوعی پول دیجیتال است که بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸ آمریکا به وجود آمد. بحرانی که یکی از عمیق‌ترین بحران‌های اقتصادی آمریکا و جهان در طول تاریخ بود. ارزی که فارغ از بانک‌ها و بحران‌های اقتصادی، تلاش می‌کند که ارزش پول کاربرانش را حفظ کند و حتی آن را افزایش دهد.

ساتوشی ناکاموتو، وایت پیپر بیت کوین را در سایتی با دامنه‌ی bitcoin.org منتشر کرد. او در ۳ ژانویه سال ۲۰۰۹ اولین بلاک بلاکچین را استخراج کرد. در اولین بلاک نوشته شده بود: «در تاریخ ۳/۱/۲۰۰۹ نخست‌وزیر در آستانه دومین کمک مالی به بانک‌ها است.

بیت کوین چیست و چه ویژگی های دارد؟

بیت کوین نوعی پول الکترونیک است که به وسیله آن می‌توانید به هر نقطه‌ای از دنیا پول بفرستید یا از آن برای خرید کالا و خدمات استفاده کنید.

دو ویژگی اصلی بیت کوین یعنی غیرمتمرکز بودن و در امان ماندن از چاپ واحدهای پولی بیشتر، دستاورد مهمی در برابر پول‌های امروزی به حساب می‌آیند که مسیر را برای شکل جدیدی از نظام اقتصادی در آینده باز می‌کند. بیت کوین را می‌توانید به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید، به وسیله آن انتقالات ارزی خود را انجام دهید و حتی از فروشگاه‌های آنلاین سفارش دهید. همین کارکردهای مختلف و استفاده‌های متفاوتی که از بیت کوین می‌توانید داشته باشید، شاید مهمترین دلیل و بهترین پاسخ به این سوال باشد که چرا باید با این پدیده بیشتر آشنا شوید.

چه کسی بیت کوین را کنترل می‌کند؟

بیت کوین بر خلاف پول‌های امروزی که عرضه و توزیع آن‌ها در اختیار دولت‌هاست، در کنترل هیچ فرد، گروه و یا سازمان خاصی نیست. افرادی که وارد شبکه این ارز دیجیتال می‌شوند، باید قوانین مربوط به شبکه را بپذیرند. این قوانین به صورت کدهای برنامه‌نویسی‌ است که در اینترنت توسط همه قابل مشاهده است.

چگونه بیت کوین بخریم؟

خرید bitcoin معمولا از طریق صرافی‌های آنلاین یا افراد فروشنده انجام می‌گیرد. برای خرید آن شما می‌توانید از طریق کارت‌های بانکی، کارت‌های اعتباری یا سایر ارزهای دیجیتال اقدام کنید.

در حالت کلی فرایند این کار به صورت زیر است:

  • نصب کیف پول
  • پیدا کردن یک فروشنده معتبر (صرافی آنلاین یا فرد حقیقی)
  • –          واریز پول به حساب فروشنده و دادن آدرس کیف پول برای دریافت بیت کوین (بعضی از سایت‌ها خودشان دارای کیف پول هستند)
  • انتقال بیت کوین

آیا بیت کوین قانونی است؟

تاکنون دولت های زیادی از جمله ایران درباره btc موضع روشن و مشخصی اتخاذ نکرده‌اند اما این مسئله بدین معنا نیست که این پول دیجیتال غیرقانونی است و استفاده یا خریدوفروش آن جرم تلقی می‌شود. در چند کشور مانند ایالات متحده، کره جنوبی، ژاپن ، هنگ‌کنگ، مالت و مالزی صرافی‌ها به صورت قانونی و رسمی در حال فعالیت هستند.

ویدیو آشنایی

جمع‌بندی

بعد از تمام توضیحاتی که درباره btc داده شد بهتر است این گونه سخن را به پایان برسانیم که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال ابزاری برای انجام معاملات سریعتر و ارزان‌تر هستند. افراد و کشورها با استفاده‌ای که از این نوع ارز دارند، تعیین می‌کنند که آیا ارزهای دیجیتال سودمند یا مضرر هستند. آنچه که مسلم است بیت کوین پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری، گسترش رفاه مالی و اجتماعی و… دارد.

کاوه
نوشته شده توسط کاوه

پیام بگذارید