مجموع کارمزدهای شبکه بیت کوین به 1 میلیارد دلار رسید

روز گذشته مجموع کارمزدی که در شبکه بیت کوین پرداخت شده است، به 1 میلیارد دلار رسید.

به گزارش کوین دسک، برایان آلدز (Bryan Aulds)، بنیان گذار کیف پول بیت کوینِ «بیل فودل» (Billfodle) در این خصوص گفت:

این دستاورد فقط از آن جهت برجسته است که نشان می‌دهد مردم چقدر نسبت به فضای بلاک چین ارزش قائل‌اند و پرداخت بهای آن برای‌شان مسئله‌ای نیست. در مسیر پیشرفت، این اتفاق بسیار پر اهمیت است.

طبق اطلاعات بلاکچیر (BlockChair)، یکی از شرکت‌های آماری حوزه بلاک چین، مجموع کارمزد شبکه بیت کوین طی امسال به نسبت سال‌های گذشته کمتر شده است. پیشرفت فناوری‌هایی نظیر سگویت (SegWit) و شبکه لایتنینگ از جمله دلایل کاهش مجموع سالیانه کارمزد بیت کوین عنوان شده است.

با وجود اینکه مجموع کارمزد بیت کوین در حدود 1 میلیارد دلار آمریکاست، تنها کافی است این میزان را با ارزش فعلی این ارز مقایسه کنید تا متوجه بزرگی این رقم شوید. بر اساس آمارهای کوین متریکس (Coin Metrics) از سال 2009 تا به حال، 204,808.3479 بیت کوین به صورت کارمزد، میان ماینرها تقسیم شده که با احتساب قیمت امروز بیت کوین، این مقدار 1.86 میلیارد دلار ارزش دارد. یاسین الماندرا (Yassine Elmandjra) در توییتر خود می‌نویسد:

رسمی: مجموع سود حاصل از کارمزدهای بیت کوین از 1 میلیارد دلار آمریکا عبور کرد.

پی اس ووچرز پی اس ووچر
پی اس ووچرز پی اس ووچر

با وجود اینکه پاداش بلاک‌ها رفته رفته کاهش خواهند یافت، باید شاهد افزایش کارمزد تراکنش‌های شبکه بیت کوین در آینده نیز باشیم. جیمسون لوپ (Jameson Lopp)، مدیر ارشد فناوری در استارت‌آپ «کاسا» (Casa) در این خصوص می‌گوید:

در آینده‌ای دور، شاهد جابجایی نظام کارمزدها با جایزه [ماین] بلاک‌ها خواهیم بود.

به جایزه بلاک‌ها که با ماین هر بلاک، در اختیار استخراج‌کنندگان قرار می‌گیرد «سوبسید» یا «یارانه» بلاک نیز می‌گویند. لوپ در توضیح این مکانیزم می‌گوید:

دلیلی برای قرار دادن یارانه در کدهای بیت کوین وجود دارد: امنیت شبکه. به طول کلی، این سوبسیدِ ناشی از تورم، در نهایت به ناچار با کارمزدهایی که افراد برای انجام تراکنش‌های‌‌شان و استفاده از شبکه پرداخت می‌کنند، جایگزین می‌شود.

کارمزد تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین سه نقش اساسی ایفا می‌کنند که هر سه آنها در نهایت امنیت و یکپارچگی بیت کوین را تامین می‌کنند و آن را در مقابل سانسور مقاوم می‌سازند.

اول آن که کارمزد تراکنش‌ها انگیزه‌هایی که باعث می‌شود حملات DDoS (منع سرویس توزیع شده) انجام گیرند را کم می‌کند. این حملات که از آنها با نام «حملات اسپم» نیز یاد می‌شود، در نهایت سیستم هدف را کند می‌کنند. لوپ در این خصوص می‌گوید:

وقتی شما یک تراکنش ایجاد می‌کنید، قادرید تا از پهنای باند استفاده کنید و داده‌ها را روی هارد هر کسی که به شکل یک نود در شبکه فعالیت می‌کند، وارد کنید. اگر هیچ هزینه‌ای برای این کار وجود نداشته باشد، می‌توانید تمام پهنای باند نودها و هاردهای‌شان را اشغال کنید.

دوم اینکه، کارمزدها تضمین کننده ترتیب انجام تراکنش‌ها هستند. به عبارت دیگر این کارمزدها هستند که تعیین می‌کنند کدام تراکنش سریع‌تر از دیگر تراکنش‌ها تایید شود. دیوید استینبرگ (David Steinberg)، از مقامات ارشد شرکت ناویر (Navier)، در این خصوص عنوان می‌کند:

خیلی ساده است، بیشتر پول بدهید، تراکنش‌تان سریع‌تر انجام می‌گیرد. بنابراین، چنین مکانیزمی یک راه عادلانه برای مشارکت در حجم تراکنش‌هایی است که هنوز تایید نشده‌اند.

سومین و شاید مهمترین نقش کارمزدها در شبکه بیت کوین، ایجاد قطعیت برای تراکنش‌هاست. این قطعیت به همراه سوبسید یا جایزه استخراج بلاک‌ها در شبکه، باعث می‌شود تا کارمزد تراکنش‌ها به نوعی مشوق برای ماینرها بدل شود که بلاک چین را اصلاح و حفظ نمایند.

بدون جوایز مادی، می‌توان به راحتی به ماینرها رشوه داد تا تراکنش‌های خاصی را تایید نکنند. پیر روچارد (Pierre Rochard)، بنیان‌گذار استارت‌آپ بیت کوین ادوایزوری (Bitcoin Advisory) در صحبت‌های خود می‌گوید:

در مجموع، کارمزد تراکنش‌ها به علاوه پاداش استخراج یا سوبسید با هدف ایجاد قطعیت در تراکنش‌های سیستم بیت کوین عمل می‌کنند. هر چه این قطعیت بیشتر باشد، تراکش‌ها مدت زمان کمتری را منتظر تایید شدن می‌مانند؛ این زمان برای اطمینان از این مسئله است که تراکنش سانسور شده نیست یا منجر به خرج کردن دوباره نخواهد شد.

آلدز در تکمیل صحبت‌های خود می‌گوید:

یک دوره 10 الی 13 ساله دیگر زمان داریم تا به جایی برسیم که پاداش استخراج به میزانی برسد که بتوان آن را ناچیز خواند.

وقتی این اتفاق بیافتد، ماینرها باید برای مقابله با نبود پاداش، فعالیت‌های خود را حول محور کارمزد تراکنش‌ها توسعه دهند. لوپ در این خصوص می‌گوید:

باید بیشتر بر روی فعالیت‌های خود در خصوص سودآوری استخراج فکر کنید. به علاوه باید به این سوال نیز جواب بدهید که اگر سودآوری ماینرها روز به روز یا ساعت به ساعت تغییر کند چه خواهد شد؟ مثلا الان می‌دانیم که برای فضای بلاک، چرخه‌های تقاضای روزانه و هفتگی وجود دارد.

کاوه
نوشته شده توسط کاوه

پیام بگذارید