لایت کوین به سمت حریم خصوصی بیشتر حرکت می‌کند؛ ادغام با پروتکل میمبل ویمبل

بنیاد لایت کوین با انتشار پیش‌نویس دو طرح بهبود (LIP) برای این ارز دیجیتال، نشان داد که قصد دارد به سمت اعمال ویژگی‌های حریم خصوصی محور بیشتر در شبکه حرکت کند.

به گزارش«کوین‌تلگراف» بنیاد لایت کوین، لینک این دو طرح پیشنهادی به نام های LIP-0002 EB و LIP-0003 MW، را در تاریخ ۲۲ اکتبر (30 مهر) بر روی گیت هاب (GitHub) به اشتراک گذاشت. 

این دو طرح، همان‌طور که بنیاد مشخصاً بیان کرده است، باهدف نشان دادن خطرات مرتبط با حریم خصوصی ناشی از برخورداری از یک دفتر کل شفاف که در آن تمام تاریخچه تراکنش قابل‌ردیابی است، نوشته‌ شده‌اند.

چارلی لی (Charlie Lee)، اندرو یانگ (Andrew Yang) و دیوید بورکت (David Burkett)، نویسندگان این دو طرح، معتقدند که این شفافیت در دنیایی که تجارت در آن توسط دولت‌ها اداره می‌شود، می‌تواند مانع کارکرد درست تعویض‌پذیری لایت کوین شود:

پی اس ووچرز پی اس ووچر
پی اس ووچرز پی اس ووچر

در وضعیت کنونی، اطلاعات شخصی و هویتی شما را می‌توان از طریق آدرس‌های آی پی (IP)، صرافی‌ها و معامله‌گران فاش کرد و با آدرس حقیقی شما مطابقت داد. علاوه بر این، سرویس‌هایی مانند چین‌آنالیسیس (Chainanliysis) هم می‌توانند با مشخص کردن این‌که آیا هیچ‌ یک از آدرس‌های مسدود شده توسط آن‌ها، در تاریخچه تراکنشی آن قابل‌ مشاهده است یا خیر، امتیاز ریسک شما را تعیین کنند.

این امتیاز در بعضی از کسب‌وکارها باعث می‌شود که کوین‌ها را به‌عنوان کوین‌های کثیف قلمداد کرده و آن را به صاحبش برگردانند یا حتی در بدترین حالت حساب او را ببندند.

بنیاد لایت کوین برای حل این مشکل قصد دارد تا پروتکل مقیاس‌پذیر و حریم خصوصی محور میمبل ویمبل را در شبکه ادغام کند. نام این پروتکل از طلسم‌های معروف سری کتاب‌های هری پاتر گرفته‌ شده است.

میمبل ویمبل یکی از انواع پروتکل‌های رمزنگاری است که در آن از تراکنش‌های محرمانه استفاده شده است. پروتکل میمبل ویمبل این امکان را فراهم می‌کند که تراکنش‌ها با وجود غیرقابل ردیابی بودن، قابل تائید باشند. از این طریق می‌توان با بالاتر بردن حریم خصوصی و جلوگیری از دو بار خرج شدن تراکنش، با یک تیر دو نشان زد.

توسعه یک پروتکل با قابلیت پشتیبانی از حریم خصوصی 

هدف نویسندگان از اعمال این دو طرح، ادغام میمبل ویمبل به‌ صورت یک فرمت تراکنشی جدید از طریق بلاک‌های الحاقی است. این بلاک‌ها در بازه زمانی میانگین ۲٫۵ دقیقه‌ای و به‌ موازات بلاک‌های اصلی اجرا خواهند شد.

در گزارشی که بنیاد لایت کوین ارائه کرده است، چگونگی کارکرد این ادغام انتخابی، تأثیر آن بر حفظ حریم خصوصی تراکنش‌ها و اثر متقابل کوین‌های موجود در بلاک چین اصلی و بلاک چین بلاک‌های الحاقی، به‌ تفصیل شرح داده ‌شده است.

ارز دیجیتال حریم خصوصی محور گرین (GRIN) که بر پایه پروتکل میمبل ویمبل پیاده‌سازی شده است، اولین هارد فورک شبکه‌ را با هدف تقویت خاصیت ضد ای‌سیک الگوریتم اجماع خود، در تابستان امسال اجرا کرد.

روز گذشته کوین‌تلگراف در گزارشی به انعکاس اظهارات مدیرعامل شرکت ردیابی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال سایفرتریس (CipherTrace) پرداخت. او معتقد است که مقررات اخیر وضع‌شده توسط کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF)، باعث سوق دادن اقدامات مجرمانه بیت کوین به سمت ارزهای حریم خصوصی محور خواهد شد.

کاوه
نوشته شده توسط کاوه

پیام بگذارید