تاثیر گسترده اثبات سهام اتریوم بر بازار ارزهای دیجیتال

آخرین تحقیقات بایننس نشان می‌دهند که تغییر پروتکل شبکه اتریوم به سمت اثبات سهام، تاثیرات گسترده‌ای بر صنعت ارزهای دیجیتال خواهد گذاشت.

به نقل از کوین تلگراف، طی گزارشی که بایننس ۲۸ اکتبر (6 آبان) منتشر کرد، ۱۰ ارز دیجیتال برتری که از اثبات سهام استفاده می‌کنند، (با احتساب اتریوم) ارزش بازارشان بالغ بر ۲۵.۸ میلیارد دلار است.

در زمان نگارش این مطلب، ارزهایی که از اثبات سهام استفاده می‌کنند، چیزی در حدود ۱۰ درصد از ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص می‌دهند.

پی اس ووچرز پی اس ووچر
پی اس ووچرز پی اس ووچر

سهام‌گذاری (Staking)، عملی مخصوص پروتکل اثبات سهام (PoS) است که در آن مشارکت‌کنندگان با سپرده‌گذاری توکن‌های خود در شبکه، به صورت مداوم سود دریافت می‌کنند. از توکن‌های سپرده شده به منظور حفظ امنیت شبکه و دریافت پاداش استفاده می‌شود.

بر خلاف اثبات کار و ماینینگ (مانند پروتکل مورد استفاده در بیت کوین)، نودها در پروتکل اثبات سهام، به جای استخراج بلاک‌ها، اعتبار آنها را تایید می‌کنند. یک الگوریتم جبری، اعتبارسنج‌های بلاک را طبق توکن‌هایی که برای شبکه اختصاص داده‌اند، انتخاب می‌کند. در واقع سپرده‌ها مانند یک تضمین برای اضافه کردن موفق بلاک به زنجیره عمل می‌کنند.

اگر اتریوم را از فهرست ارزهایی که از اثبات سهام استفاده می‌کنند حذف کنیم، بازار چنین ارزهایی در ۲۴ اکتبر، ارزشی معادل ۱۱.۲ میلیارد دلار داشته است و از این مقدار ۶.۴ میلیارد دلار آن سهام‌گذاری شده‌اند.

طبق داده‌های بایننس، در تمام بلاک‌ چین‌های موجود، ۴۳ درصد از توکن‌های سهام‌گذاری شده‌اند و ۵۷ درصد آنها نیز در گردش است.

در بین تمام سکه‌های موجود در پلتفرم‌ها نیز، الگورند (Algorand)، تزوس (Tezos) و کازماس (Cosmos) با داشتن نرخ سهام‌گذاری بالای ۷۰ درصد، بالاترین میزان سهام‌گذاری را دارند. ترون (Tron) و کوانتوم (Qtum) نیز با نرخ پایین‌تر از ۲۵ درصد، در انتهای این فهرست جای دارند. نرخ سهام‌گذاری، رقمی است که از تقسیم سکه‌های سهام‌گذاری شده بر تمام سکه‌های در گردش، در یک زمان مشخص، حاصل می‌شود.  

بایننس پتانسیل ریسک و سودِ سهام‌گذاری را با استراژی‌های سرمایه‌گذاری فعال و غیرفعال مقایسه می‌کند. به گفته بایننس کسانی که قصد سهام‌گذاری را دارند باید به خوبی از ریسک‌های نقدشوندگی و مدت زمان گرو ماندن سرمایه‌ها آگاهی پیدا کنند.

برخی از بلاک چین‌ها به کاربران امکان می‌دهند تا سپرده‌های خود را باز پس گیرند و برخی نیز ممکن است برای این کار، مدت زمان تعیین کنند.

چندی پیش یکی از مدیران رده بالای ConsenSys اعلام کرده بود که اعتبارسنج‌ها در نسخه دوم اتریوم (اتریوم ۲.۰) سود سالانه معادل ۴.۶ الی ۱۰.۳ درصد خواهند داشت.

برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنج در شبکه اتریوم، حداقل ۳۲ اتر (ETH) لازم است که در حال حاضر ارزشی معادل ۵,۹۵۲ دلار دارد. طبق گمانه‌زنی‌ها، اتریوم ۲.۰ ژانویه ۲۰۲۰ عرضه می‌شود

کاوه
نوشته شده توسط کاوه

پیام بگذارید