افت شدید هش ریت شبکه بیت کوین؛ علت چه بود؟

پس از رشد مداوم نرخ هش شبکه بیت کوین در طول 3 ماه گذشته و با پایان یافتن تابستان پر باران چین، قدرت محاسباتی شبکه این ارز دیجیتال شاهد افت چشمگیری بوده است.

به گزارش کوین‌دسک و بر اساس داده‌های پولین (Poolin)، بزرگ‌ترین استخر استخراج بیت کوین از منظر نرخ هش، میانگین 7 روزه هش ریت یا همان توان محاسباتی بیت کوین از 24 اکتبر (2 آبان) تاکنون، به حدود 90 اگزاهش در ثانیه (EH/s) کاهش یافته است. این کاهش نرخ هش نشان‌دهنده خروج برخی از ماینرها از شبکه است. پیش از این تخمین زده شده بود که تا پایان سال 2019، نرخ هش شبکه بیت کوین به بالاتر از آستانه‌ی 100 EH/S خواهد رسید.

در نتیجه این افت توان شبکه، تحلیل داده‌های استخر استخراج BTC.com حاکی از این است که سختی استخراج بیت کوین که تقریبا 7 روز دیگر تغییر خواهد کرد، تا 1.5% کاهش خواهد یافت. سختی شبکه معیاری است که نشان‌دهنده میزان رقابت برای به دست آوردن پاداش استخراج برترین ارز دیجیتال از منظر ارزش بازار است.

سختی استخراج بیت کوین در 24 اکتبر و در پی افزایش 38 درصدی از اوایل ماه آگوست، به بالاترین میزان تاریخ خود یعنی 13.69 تریلیون رسیده بود. این رشد عمدتا از افزایش نرخ هش ماینرها نشأت می‌گرفت که به دلیل باران‌های تابستانی و در نتیجه در اختیار داشتن انرژی برق آبی ارزان قیمت و فراوان در استان‌های جنوبی چین، امکان‌پذیر شده بود.

سختی استخراج به گونه‌ای طراحی شده است که هر 14 روز یکبار و به طور خودکار خود را تنظیم می‌کند. اگر نرخ هش شبکه در طول این 2 هفته افزایش یا کاهش داشته‌، سختی نیز متناظر با آن افزایش یا کاهش می‌یابد. در تاریخ 24 اکتبر، به دنبال جهشی که در میانگین 14 روزه نرخ هش اتفاق افتاد و به اوج خود یعنی رقم 97 EH/s رسید، سختی شبکه بیت کوین نیز رکورد جدیدی ثبت کرد.

پی اس ووچرز پی اس ووچر
پی اس ووچرز پی اس ووچر

کریس ژو (Chris Zhu)، یکی از بنیان‌گذاران پولین در پست اخیری که در حساب وی‌چت خود منتشر کرد اظهار داشت:

یکی از دلایل اصلی سقوط نرخ هش در هفته گذشته، پایان تدریجی فصل بارانی سال جاری در چین است. در نتیجه، برخی از نیروگاه‌های برقابی در استان سیچوان چین، دیگر ظرفیت تولید برق کافی برای تامین انرژی ماینرهای بیت کوین را ندارند. گفته می‌شود که نیروگاه‌های استان سیچوان برق مورد نیاز برای 50% از قدرت محاسباتی شبکه بیت کوین را تامین می‌کنند.

ماینرهایی که انرژی برقابی کافی در اختیار ندارند، باید دستگاه‌های خود را خاموش کنند و به استان‌های دیگر چین مانند سین کیانگ و مغولستان داخلی مهاجرت کنند. در این استان‌ها منبع تامین انرژی پایدارتر اما گران‌تری که در نیروگاه‌های سوخت‌ فسیلی تولید می‌شود، در دسترس فارم‌های استخراج قرار دارد.

ژون ژنگ (Xun Zheng)، مدیرعامل شرکت هشیج (Hashag)، که صاحب تاسیسات استخراج در استان سیچوان در جنوب غربی چین است، با ژو هم عقیده است و در تایید اظهارات او افزود:

حتی اگر برخی از ماینرها هنوز هم بتوانند یک منبع برقابی پیدا کنند، قیمت آن از 0.04 دلار به ازای هر کیلوات ساعت (kWh) در تابستان به حدود 0.05 دلار رسیده و افزایش یافته است.

علاوه بر این، افت ناگهانی قیمت بیت کوین در 23 اکتبر (1 آبان) به زیر 7,300 دلار در خاموش کردن گسترده دستگاه‌های ماینر قدیمی اما پرکاربردی مانند Antminer S9، بی‌تاثیر نبوده است. نقطه سود سر به سری برای S9 بین 7,000 تا 7,500 دلار است و اگر قیمت بیت کوین از این محدوده پایین‌تر بیاید، استخراج با استفاده از این دستگاه عملا سودآوری نخواهد داشت. با این حال، ممکن است تغییر روند قیمتی بیت کوین از هفته گذشته، سبب متوقف شدن این وحشت در میان ماینرها شود.

با این وجود، این‌که سودآوری S9 و دیگر دستگاه‌های مشابه ساخته شده توسط شرکت بیت مین (Bitmain) و دیگر شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های ماینر ای‌سیک، یک مساله مهم و اساسی در تعیین طول عمر این ماینرهاست واقعیت دارد. این امر ممکن است به زودی تحت تاثیر هزینه برق بالاتر در زمستان و همچنین هاوینگ پیش روی شبکه بیت کوین در ماه می سال 2020 و پیش از آغاز فصل بارانی سال آینده کشور چین، قرار گیرد.

بر اساس شاخص سودآوری که توسط استخر پولین و رقیب آن F2pool ارائه شده است، با قیمت فعلی بیت کوین و با در نظر گرفتن هزینه برق 0.05 دلار به ازای هر kWh، حاشیه سود دستگاه‌های ماینری مثل S9 در حدود 30% است.

برخی مانند INBTC که شرکت خواهر پولین محسوب می‌شود، درحال حاضر در تلاشند تا با ادغام 2 واحد با یکدیگر و ایجاد هش ریت بیشتر نسبت به مصرف برق، عمر ماینر S9 را افزایش دهند. این اقدام سبب می‌شود که حاشیه سود روزانه بیشتری نسبت به زمانی که این 2 واحد به صورت جداگانه فعالیت می‌کردند، حاصل شود. هر چند باید منتظر ماند و دید که آیا چنین روشی قابل اثبات است تا آن را در مقیاس‌های بزرگ‌تر به کار برد.

نویسنده سینا
نویسنده سینا
کاوه
نوشته شده توسط کاوه

پیام بگذارید