۳ رویداد اقتصادی کلان و تاثیرگذار در سال ۲۰۲۳

بررسی ۳ رویداد کلان اقتصادی که می‌توانند اقتصاد و بازار کریپتو را در سال ۲۰۲۳ شکل دهند

سال جدید آغاز شده است و ۱۲ ماه آینده مطمئناً از نظر اقتصاد جهانی غم انگیز به نظر می‌رسد. در سال ۲۰۲۲، دارایی‌هایی مانند فلزات گرانبها، سهام و ارزهای دیجیتال تحت تأثیر رویدادهای کلان اقتصادی قرار گرفتند که منجر به نوسان قیمت این دارایی‌ها شد.

اقتصاد کلان، شاخه ای از علم اقتصاد است که رفتار یک اقتصاد را به عنوان یک کل مطالعه می‌کند و هر رویدادی را که به طور قابل توجهی بر اقتصاد کلی یک کشور یا منطقه تأثیر می‌گذارد، یک رویداد کلان اقتصادی می‌دانند.

در زیر نگاهی به سه رویداد مختلف است که می‌توانند بر اقتصاد جهانی تأثیر زیادی بگذارند و بر قیمت سهام، فلزات گرانبها و دارایی‌های کریپتو تأثیر بگذارند.

جنگ اوکراین و روسیه

جنگ اوکراین و روسیه یک رویداد کلان اقتصادی است که می‌تواند بر اقتصاد جهانی و دارایی‌های جهان در سال ۲۰۲۳ تأثیر بگذارد.

پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در شب سال نوی خود خطاب به ملت اعلام کرد، مردم بر این باورند که جنگ به صلاحدید او ادامه خواهد یافت. پوتین به‌جای ظاهر سنتی‌اش در مقابل کاخ کرملین، توسط تعدادی سرباز و زنان روسی که لباس‌های ارتش به تن داشتند، احاطه شده بود.

این سخنرانی نشان می‌دهد که پوتین به جنگ در اروپا ادامه خواهد داد، علی‌رغم اقدامات غرب برای متوقف کردن روسیه با اعمال تحریم‌های مالی قابل توجه بر این کشور. مانند سال ۲۰۲۲، جنگ جاری در اروپا بر دارایی‌های جهان در سال ۲۰۲۳ تأثیر خواهد گذاشت، زیرا جنگ و تحریم‌ها باعث افزایش سرسام‌آور قیمت‌های انرژی و گسستن زنجیره تأمین شده است.

کووید ۱۹ در چین

سهام، دارایی‌های دیجیتال و فلزات گرانبها بیش از سه سال است که با اثرات اقتصاد کلان کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می‌کنند. طبق گزارش‌های متعدد، ظاهراً کووید ۱۹ در چین موج می‌زند و دولت انتشار تعداد موارد کووید ۱۹ را متوقف کرده است. کووید در چین سرمایه‌گذاران جهانی را در سال ۲۰۲۲ نگران کرده است و این نگرانی در سال ۲۰۲۳ پایان نیافته است.

دلیل چنین نگرانی تجارت جهانی خواهد بود زیرا این بیماری همه‌گیر باعث شده زنجیره‌های تامین خاصی در چند سال گذشته متوقف شوند. کووید بر قیمت کریپتو تاثیر گذاشته است زیرا پنجشنبه سیاه در مارس ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که بیت کوین (BTC) پس از اعلام سازمان جهانی بهداشت سازمان ملل متحد (WHO) مبنی بر اینکه کووید ۱۹ یک بیماری همه گیر جهانی است، به زیر منطقه ۴ هزار دلار سقوط کرد.

افزایش نرخ بهره بانک مرکزی و فدرال رزرو

پس از سرکوب نرخ‌های بانکی معیار قبل از همه‌گیری کووید ۱۹ و در طی تزریق محرک عمده در سال ۲۰۲۰، بانک‌های مرکزی مانند فدرال رزرو ایالات متحده، نرخ‌های بهره معیار را بسیار افزایش داده‌اند. هر زمان که فدرال رزرو نرخ را افزایش داد، باعث نوسانات گسترده در بازارهای فلزات گرانبها، سهام و کریپتو شد.

افزایش نرخ بهره رویدادهای کلان اقتصادی هستند که توانسته اند نرخ‌های وام‌دهی جهان را به شدت متزلزل کنند. به عنوان مثال، نرخ بهره ثابت ۳۰ ساله وام مسکن امروز در ایالات متحده ۷.۹٪ است. این نرخ بسیار بالاتر از نرخ بهره ثابت ۳۰ ساله ۳.۸۱۵ درصدی وام مسکن در ایالات متحده در ژانویه ۲۰۲۲ است. افزایش یا کاهش نرخ وجوه فدرال یکی از رویدادهای کلان اقتصادی است که به نظر می‌رسد همیشه باعث نوسانات بازار می‌شود.

رویدادهای کلان اقتصادی می‌توانند برای سهام، فلزات گرانبها یا دارایی‌های کریپتویی مثبت یا منفی باشند، در صورتی که انتظار می‌رود بر پایه‌های اساسی امنیت تأثیر بگذارند. رویدادهای ذکر شده در بالا ممکن است بر بازارهای جهانی و دارایی‌های جهان تأثیر بگذارند یا نه، اما می‌توانند آنها را تا حد زیادی متزلزل کنند. سال ۲۰۲۳ ممکن است از این نظر تفاوتی نداشته باشد زیرا سال ۲۰۲۲ به وضوح نشان می‌دهد که رویدادهای اقتصاد کلان مانند جنگ در اروپا، کووید ۱۹ و افزایش نرخ بانک مرکزی همه محبوب‌ترین بازارهای جهان از جمله ارزهای فیات، کالاها، اوراق بهادار و دارایی‌های کریپتویی را به حرکت درآورده است.

منبع: arzido.com

کاوه
نوشته شده توسط کاوه

پیام بگذارید