چین اولین قانون رمزنگاری را تصویب کرد؛ حرکت به سوی پذیرش بلاک چین

کمیته دائمی کنگره ملی نمایندگان خلق چین، قانونی در حوزه رمزنگاری (کریپتوگرافی) تصویب کرده است که از ابتدای سال 2020 میلادی (1 ژانویه 2020)، اجرایی خواهد شد.

پی اس ووچرز پی اس ووچر
پی اس ووچرز پی اس ووچر

به گزارش کوین دسک و به نقل از یک خبرگزاری محلی، این اطلاعیه در حالی منتشر شد که یک روز قبل از آن «شی جین‌ پینگ» (Xi Jinpin)، رئیس جمهور چین، تاکید کرد تا فعالیت‌های حوزه بلاک چین در کشور با سرعت بیشتری صورت گیرند. جین‌ پینگ در صحبت‌های خود گفته بود که فرصت‌های حوزه فناوری بلاک چین را نباید از دست داد.

با وجود اینکه چین همچنان خریدوفروش ارزهای دیجیتال را ممنوع می‌داند و ارز دیجیتال ملی خودش نیز عرضه نشده است، تصویب قانون رمزنگاری جای امیدواری و صد البته سوال دارد؛ چرا که رمزنگاری به عنوان زیربنای هر گونه توسعه بلاک چینی شناخته می‌شود و نقشی کلیدی در ایجاد فضای رقابتی در این حوزه خواهد داشت.

در متن پیش نویس این قانون، هدف از این لایحه ایجاد چهارچوب‌های قانونی و فائق آمدن بر چالش‌های حقوقی در بحث استفاده تجاری از رمزنگاری عنوان شده است؛ چرا که رمزنگاری نقشی کلیدی در توسعه اقتصاد چین ایفا می‌کند.

در متن پیش نویس آمده است:

ضرورت وجود دستورالعمل‌های روشن و قوانین صریح به منظور برآورد استفاده تجاری از فناوری رمزنگاری که در بخش‌های مهمی از توسعه چین و منافع ملی کشور با استفاده از سیستم «بی قاعده» فعلی امکان ایجاد آنها وجود نداشت، حس می‌شد.

مجلس ملی چین می‌گوید که قانون جدید، توسعه و تحقیق در خصوص استفاده تجاری از رمزنگاری را تشویق خواهد کرد و از طرف دیگر سیستم قانونی جدید و متعارفی را ایجاد خواهد نمود.

کنگره چین، پیش‌تر و در ماه جولای (مرداد)، این پیش نویس را در اختیار عموم قرار داد و از آنها خواست تا نظر خود را در این خصوص اعلام کنند.

در متن لایحه پیشنهاد به مشکلات مختلفی از جمله میزان سازگاری این صنعت و معیارهای آن با دیگر سیستم‌های رمزگاری بین‌المللی اشاره شده بود. در بخش دیگری نیز از لزوم یا عدم لزوم ثبت شرکت داوطلبانه شرکت‌های فعال در این حوزه نزد مقامات مربوطه صحبت شده بود.

بر اساس اعلام کنگره چین، قانون جدید همچنین برنامه‌های تحقیقاتی در سرتاسر کشور را تشویق به اجرا و توسعه فعالیت‌های خود می‌کند. از نمایشگاه‌های عمومی، تبلیغ و دانش افزایی مقامات دولتی، شرکت‌های و گروه‌های اجتماعی به عنوان مثال‌هایی از این فعالیت‌ها نام برده شده بود.

کاوه
نوشته شده توسط کاوه

پیام بگذارید