شیباریوم چیست؟ راه حل لایه ۲ شیبا اینو

Shibarium چیست؟

ارز شیبا اینو از زمان راه‌اندازی تا کنون پیشرفت های چشمگیری داشته و همواره ایده و طرح های زیادی را در مسیر خود مطرح کرده است، شیباریوم یکی از موضوعاتی است که توسعه دهندگان شیبا اینو مدت هاست در مورد آن صحبت میکنند و جامعه شیبا اینو در انتظار آن هستند.  تا کنون اطلاعات کاملی در مورد شیباریوم و جزئیات آن در دسترس نیست و میتوان گفت که فقط توسعه دهندگان اصلی از جزئیات آن با خبر هستند، در ادامه این مقاله به بررسی اطلاعات موجود از شیباریوم و موارد مربوط به آن میپردازیم.

بررسی شیباریوم

شیباریوم را میتوان به عنوان یک راه حل مقیاس پذیری لایه ۲ بلاکچین معرفی کرد، یک چهارچوب که برای مقیاس پذیری بهتر شبکه میزبان شیبا اینو که اتریوم است و باعث افزایش تراکنش و بهبود بلاکچین اتریوم میشود.

دلیل راه‌اندازی شیباریوم

همانطور که در بالا اشاره کردیم هدف اصلی راه‌اندازی شیباریوم، بهبود و بهینه‌سازی بلاکچین اتریوم و افزایش مقیاس پذیری آن است اما این مسئله تمام هدف نیست. خالق شیبا اینو که ریوشی نام دارد و یکی از توسعه دهندگان اصلی شیبا اینو بود قبل از ترک فضای کریپتو در پست وبلاگی که اکنون حذف شده است اشاره کرد که امیدوار است راه حل های بلاکچین کارهای بیشتری انجام دهند که در ادامه به بررسی آن میپردازیم.

شیباریوم1

مواردی که ریوشی به آن اشاره کرد عبارت است از: انجام تراکنش های سریع تر با اجازه انجام شدن آن ها به صورت همزمان، کاهش کارمزد تراکنش ها و به صفر رساندن کارمزد تراکنش ها با برای کاربرانی که در اکوسیستم شیبا هستند، با اجرای تراکنش های سریعتر بازی های NFT شیبا اینو را بهبود یابد و پیشرفت های بیشتری در متاورس شیبا اینو پدیدار شود و میتوان گفت یکی دیگر از مهمترین موارد ایجاد بستری برای توسعه برنامه های غیر متمرکز و پروژه های مربوط به آن است.

همچنین ریوشی قصد داشت با ایجاد شبکه شیباریوم به همه ثابت کند که شیبا فراتر از میم کوین است، شیبا ریوم حتی میتواند به افزایش قیمت شیبا اینو کمک شایانی کندف در زمان نوشتن این مقاله ارز شیبا اینو حدود ۸۸ درصد پایین تز از سقف تاریخ خود (ATH) میباشد.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد میشود از مقاله لایه دوم اتریوم بازدید نمائید تا دید بهتری به این مسئله داشته باشید.

پیش بینی نحوه کار شیباریوم

تراکنش ها بین لایه ۱ اتریوم و پروتکل لایه ۲ اتریوم که همان شیباریوم است تقسیم میشوند، این تقسیم از نظر کاربران ممکن است سرعت را کاهش دهد اما قضیه کاملا برعکس است، شیباریوم بخش بزرگی از بار شبکه را کنترل خواهد کرد و از غلبه این تراکنش ها بر سیستم بلاکچین اتریوم جلوگیری میکند که نتیجه کاهش ازدحام شبکه خواهد شد.

همچنین یک مکانیزم داخلی برای شیباریوم طراحی شده است که اجازه توکن سوزی را میدهد، با خارج کردن توکن ها از شبکه و سوزاندن آن، افزایش قیمت در پی خواهد بود، گزارش هایی مبنی بر اینکه کارمزد هایی که دریافت میشود برای سوزاندن توکن شیبا استفاده خواهد شد، توکن سوزی بهترین را برای افزایش قیمت شیبا خواهد بود و چه راهی بهتر و کاربردی تر از شیباریوم برای این امر؟ امکان دارد برنامه ریزی هایی صورت گرفته شود تا کسانی که شیبا خود را میسوزانند کارمزد های کمتری نیز پرداخت کنند.

شیباریوم2

مزایا شیباریوم

مزایای بسیاری در پی راه‌اندازی شیباریوم برای کاربران اتریوم و جامعه شیبا اینو در راه خواهد بود که مورد توجه بسیاری از کاربران قرار خواهد گرفت، در ادامه به بررسی این مزایا میپردازیم.

اولین و شاید مورد توجه ترین مزیت مقرون به صرفه بودن یا پایین بودن کارمزد خواهد بود، هزینه های کارمزد در شیباریوم بسیار پایین خواهد بود و حتی گزینه هایی برای کاهش همان هزینه کم نیز توسط تیم شیبا پیشنهاد داده خواهد شد. مسئله بعدی و مهمترین مسئله امنیت است، به عنوان یک سیستم غیر متمرکز، شیباریوم یک گزینه فوق امن برای به اشتراک گذاری داده ها میباشد و شما از طریق آن میتوانید بدون آسیب پذیری در برابر دستکاری شدن داده ها، آنها را به اشتراک بگذارید. امکان پیگیری و بررسی تراکنش ها وجود دارد که این شفافیت شیباریوم را نشان میدهد.

همانطور که متوجه هستید کارمزد های اتریوم بسیار بالا بوده و در پی این روند تنها راه حل های لایه ۲ میتوانند این مسئله را بهبود بخشند، همچنین افزایش بهره وری و تراکنش های سریعتر با وجود شیباریوم ایجاد خواهد شد. شیباریوم به عنوان یک راه حل مقیاس پذیری میتواند اکوسیستم شیبا را برای شرکت های بزرگی که نیازمند انجام تراکنش های ببشماری در روز هستند بازار ارزهای دیجیتال را جذاب تر کند.

زمان راه‌اندازی Shibarium

توسعه دهندگان شیباریوم قبلا یک راه‌اندازی خصوصی از شیباریوم انجام داده اند که نام آن بخش، راه‌اندازی آلفا بود، طبق گزارش‌ها این راه‌اندازی به خوبی پیش رفته است. ابزار کیف پول از گزینه های اصلی توسعه دهندگان برای تکمیل است تا شیباریوم را کامل کنند. همچنین راه حل لایه ۲ نیز از یک شبکه آزمایشی عبور کرده که توسعه دهندگان از آن رضایت دارند.

جامعه شیبا اینو به دنبال زمان دقیق یا حدودی برای راه‌اندازی شیباریوم بودند و توسعه دهندگان زمان را نزدیک پیش بینی میکردند، ماه ها وقت برای راه‌اندازی و تکمیل آن صرف شده است که تا کنون نیز زمان دقیقی برای لانچ شدن آن ارائه نشده است. شیتوشی کوزاما (Shytoshi Kusama) که توسعه دهنده اصلی شیباریوم است بار ها در توئیتر خود راه‌اندازی آنرا غریب الوقوع عنوان کرده است و به تازگی راه‌اندازی را بسیار نزدیک اعلام کرده است. ابتدا سه ماه سوم ۲۰۲۲ به عنوان زمان مقرر برای راه‌اندازی در نظر گرفته شده بود اما به دلیل شرایط های مختلف این امر به تعویق افتاد.

تاثیر شیباریوم بر شیبا اینو

بسیاری از کاربران بازار ارزهای دیجیتال هنوز shibatoken.com را به عنوان یک میم کوین میدانند و کاربرد بسیاری از ابتدا برای آن نمیدیدند اما شیباریوم با پروزه های خود قصد دارد نشان دهد که فقط یک میم کوین نیست بلکه یک ارز دیجیتال کاربردی است و یکی از اصلی ترین قدم ها در این راه، راه‌اندازی شیباریوم خواهد بود.

شیباریوم3

شیباریوم دلیلی است که جامعه شیبا اینو و هولدر های شیبا علاقه خود را به این ارز از دست ندهند، همچنین شیباریوم یک راه حل است تا قیمت شیبا اینو افزایش پیدا کند و کاربران بیشتری به این ارز دیجیتال علاقه مند شوند. همچنین کارمزد های کمتر و سرعت بالاتر میتواند به جذب کاربران بیشتر به اکو سیستم شیبا کمک شایانی بکند.

توکن های شبکه شیباریوم

اکوسیستم شیبا اینو به جز توکن شیبا اینو دو توکن دیگر را در خود جای داده است، اکوسیستم شیبا اینو متشکل از توکن های SHIB، LEASH و BONE میباشد، توسعه دهندگان ارز BONE را به عنوان توکن کاربردی شیباریوم انتخاب کرده اند و از طریق فروش آن به جمع‌آوری سرمایه برای پروزه های جدید پرداخته اند.

هر کدام از این سه توکن یک راه جدید برای سرمایه گذاران فراهم میکند تا بتوانند از آن طریق به کسب سود بپردازند، دارندگان ارز های دیجیتال اکوسیستم شیبا میتوانند با استفاده صرافی غیر متمرکز شیبا یعنی Shibaswap توکن های خود را معامله کنند، در رای گیری ها و حاکمیت مشارکت داشته باشند، برای کسب سود ارز خود را استیک کنند و آثار NFT بخرند. در ادامه به بررسی دقیق تر این ارز های دیجیتال میپردازیم.

شیباریوم4

ارز SHIB

اگر چه ارز BONE به عنوان توکن کاربردی شبکه شیباریوم انتخاب شده است، با این حال SHIB به عنوان توکن حکومتی و بومی در اکوسیستم شیبا میباشد، مقدار عرضه شیبا اینو به تعداد ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ واحد میباشد که حدود ۴۱ درصد آن در زمان نوشتن این مقاله سوزانده شده است. شیب زمانی که وارد بازار شد به عنوان رقیب و قاتل دوج کوین معرفی شد، اگر چه ارزش آن در طول بازار در نوسان بوده اما با رشد قابل توجهی در طول تاریخ خود مواجه شده است.

ارز LEASH

ارز LEASH که قسمت دیگری از اکوسیستم شیبا اینو میباشد همان افسار یا قلاده شیبا اینو است، تعداد این ارز محدود به ۱۰۷,۶۴۷ واحد است، در اکو سیستم میتوانید با قرار دادن آن در اکوسیستم ارز Xleeash به دست بیاورید و ارز Xleash با SHIB قابل معامله است.

ارز BONE

ارز BONE به عنوان توکن حکومتی شیا سواپ است، امکان ارائه ایده ها و نظرات در مورد اکوسیستم شیبا با استفاده از توکن BONE امکان‌پذیر است. سقف ارائه این ارز دیجیتال ۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰ واحد استف این توکن مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است به حدی که برخی از توسعه دهندگان حقوق خود را از طریق آن دریافت میکنند.

ارز BONE به عنوان توکن کاربردی شبکه شیباریوم نیز معرفی میشود، تعداد توکن های ارائه شده BONE به حدی زیاد است که کاربران بتوانند مقداری از آن را بخرند اما به حدی کم است به مدیریت شدید برای حفظ و کنترل قیمت نیاز ندارد.

در حالی که ارز LEASH در طول تاریخ خود قیمت هزار دلار را دیده است و ارز شیبا یک سنت را تا کنون ندیده است، ارز BONE در جایی میان این قیمت ها حضور دارد و عرضه ای محدود تر از شیبا و بیشتر از LEASH را در خود جای داده است. همانطور که میداندی توکن های حکومتی برای جمع‌آوری سرمایه هستند و رای دهی از طریق BONE یک راه برای نظر دادن برای آینده اکوسیستم میباشد.

ریوشی در یک پست وبلاگی اشاره کرده بود که BONE یک نقطه صفر شروع راه حل لایه ۲ میباشد و نیاز به نگرانی در مورد نهنگ ها در قبال این ارز نخواهد بود زیرا عرضه و قیمت به نحوی این شرایط را ررقم خواهند زد.

آینده شیباریوم

اگر شیباریوم به اهداف خود دست پیدا کند تاثیر مهمی بر روی اکو سیستم شیبا اینو خواهد گذاشت، در پی موفقیت شیباریوم، تراکنش ها با کارمزد کمتر و سرعت بالاتری انجام خواهد شد و ارزش توکن های اکوسیستم شیبا افزایش خواهد یافت.

حدس زدن ویزگی ها و سرویس های شبکه شیباریوم سخت خواهد بود و غیر ممکن است کاربران بتوانند کاربرد های جدیدی که شیباریوم می آفریند را کاملا پیش بینی کنند. با این حال هیچ شکی نیست اینگونه پروژه ها باعث قوی تر شدن اکوسیستم و موارد مربوط به آن خواهند شد.، مقیاس پذیری باعث تسهیل و کارایی بیشتر در متاورس خواهد شد، این مسئله میتواند شیباریوم را نیرویی بسیار کاربردی و تاثیر گذار تبدیل کند البته باید دید در زمان پس از اجرا شیباریوم چه قدر قابلیت خواهد داشت.

شیباریوم

جمع‌بندی

اگر چه بسیاری از کاربران بازار ارز های دیجیتال شیبا اینو را یک میم کوین میدانند با این حال این ارز بسیار رشد خوبی داشته و در رتبه خوبی در بین ارز های بازار ارز دیجیتال برخوردار است، گسترش این ارز به نحوی بوده که اکنون دارای اکوسیستم خود میباشد و اکوسیستم آن متشکل از LEASH، BONE و SHIB است، شیباریوم با اراده تراکنش های سریع تر، امنیت و موارد دیگری که پس از اجرای آن، از این قابلیت ها مطلع خواهیم شد باعث ایجاد امکانات جدید و تسهیل خواهند شد.

توسعه دهندگان شیبا سخت در حال تلاش هستند تا این راه حل را با بیشتری کارایی ها و بهترین شرایط روانه بازار کنند و جامعه این ارز به ورود شیباریوم به صحنه بسیار خوش بین هستند، در بالا به بررسی کامل شیباریوم و موارد مربوط به آن پرداختیم، امیدواریم با مقاله بالا، ابهامات و سوالاتی که در این زمینه برای شما ایجاد شده بود برطرف شده باشد.

منبع: arzido.com

کاوه
نوشته شده توسط کاوه

پیام بگذارید